De therapeutische kwaliteiten van brood bakken

Wanneer het maar kan, bakken we thuis ons eigen brood. Niet met een broodmix in de machine, maar helemaal 'from scratch'. Naast het feit dat ik me bij het bakken van ons eigen brood altijd heel 'ambachtelijk' voel, vind ik het namelijk nog twee hele grote voordelen hebben. 

Enerzijds hou ik enorm van de geur van vers brood in huis. Het zorgt voor instant gezelligheid in deze donkere dagen. Anderzijds doe ik niets liever dan met mijn handen vers deeg kneden. Het is zo rustgevend, zo ontspannend, ... Ik word er helemaal zen van!

Dus ook deze week ging ik weer aan de slag met een recept van Levine Van Doorne (zie eerdere post). Na het kneden rijst het brood een eerste keer, in een ingevette kom en afgedekt. Een uurtje later bol je het deeg losjes op op een bebloemd werkvlak en laat je het 20 minuutjes rusten.


Dan druk je het deeg plat en rol je het horizontaal uit. Je vouwt de linkerkant 1/3 naar binnen en de rechterkant ook 1/3, en rolt het ook nog eens verticaal uit.


Nadien rol je het deeg op en leg je het met de naad naar onder in een ingevet en bebloemd bakblik. Daarin rijst het brood nog een tweede keer, opnieuw afgedekt en voor 60 minuten (tot het in volume verdubbeld is).


Intussen verwarm je je oven voor op 220 °C. Als het brood voldoende gerezen is, snij je het in met een scherp mes of lame (aan mijn snijtechniek is nog wat werk 😊). Dan mag het in de hete oven.

Je bakt het brood 20 minuten op 220 °C, dan verlaag je de temperatuur naar 200 °C en bak je het brood nog 20 minuten verder. Dan haal je het uit de oven, je haalt het onmiddellijk uit de vorm en laat het helemaal afkoelen op een rooster.

Tip: als je brood hol klinkt als je er onderaan op tikt, dan is het gaar!

Nadien rest je niets meer dan te genieten, van de heerlijke geur en van een kraakvers brood 😋



SMAKELIJK!!!

Reacties

Populaire posts