Carbonara alla Carluccio

Pasta carbonara (in éénder welke vorm: tagliatelle, spaghetti, capellini, farfalle, ...) is bij ons thuis een echte favoriet. Vroeger maakte ik het altijd met een combinatie van room en eitjes (een doodzonde, zo leerde ik later), tot ik op een keer nog eens ging snuisteren op Pinterest voor ander recept.

Eerst vond ik een recept met avocado in de saus, superlekker en een goeie afwisseling voor de traditionele carbonara. Zo heb je ook direct wat groente in je pasta. Maar een goeie vervanger voor mijn standaard pasta carbonara had ik nog niet gevonden.

Tot ik plots op een filmpje stuitte van dé Italiaanse chef: Antonio Carluccio. Hij begon al met een keer of vijfenzeventig te zeggen dat je nooit, maar dan ook nooit room mag toevoegen aan de saus voor een échte carbonara. Sorry alvast Antonio, voor de ontelbare keren dat ik heb gezondigd tegen die regel 😉 Hij draait zich vast om in zijn graf als hij dit leest.

Een goeie spaghetti alla carbonara volgens Antonio Carluccio heeft enkel pasta nodig, wat olie, goed spek, eitjes, peper en Parmezaan. Carluccio gebruikt qua spek liefst 'guanciale' (van de wang van het varken), maar pancetta of gewone spekblokjes zijn natuurlijk even goed als je bovenstaande niet kan vinden!

Dus, hét recept volgens Carluccio waarmee je in een handomdraai de lekkerste carbonara op tafel zet:

Voor 4 personen
(hier zijn dat 2 grote en 2 kleine personen)

300 g gedroogde pasta
150 g guanciale (of pancetta of spekblokjes)
75 g Parmezaan
3 eieren
versgemalen peper
zout
2 eetlepels olijfolie

Kook de pasta al dente in gezouten water (volgens Carluccio 10 g zout per liter water, dat is naar mijn smaak een beetje té zout maar probeer gerust 😊

Bak intussen het spek krokant in een pan, in een beetje olijfolie. Ik voeg zelf ook een sjalotje en een teentje look toe. En meestal gooi ik er op dit punt ook erwtjes bij (sorry Antonio, mijn kindjes hebben vitamines nodig!), naar smaak. Als het spek gebakken is, verwijder je eventueel het te veel aan vet door er een stukje keukenpapier in te deppen. Dit slorpt het vet op.

Breek in een kommetje twee eitjes en doe er van het derde ei enkel de dooier bij (dit resterende eiwit kan je invriezen, om er later eventueel meringue of macarons van te maken!). Kluts de eitjes goed. Rasp er 50 g van de Parmezaan bij, voeg versgemalen peper toe en roer tot een gladde saus.

Wanneer je pasta al dente is, zet je het vuur onder het spek uit. Je voegt de pasta toe aan de pan en husselt alles even door mekaar. Dan voeg je de saus toe en je mengt alles goed.

Tot slot rasp je er de rest van de Parmezaan over. Werk af met nog wat versgemalen peper.


SMAKELIJK!

Reacties

Populaire posts