Botermalse sandwiches

Hier thuis scoor ik er keer op keer mee: sandwiches zijn dé favoriet van groot en klein! Ikzelf ben meer fan van pistoletjes, maar als deze zachte, warme broodjes vers uit de oven komen kan ik er toch ook maar moeilijk aan weerstaan 😊

Ik stak mijn licht even op bij Roger Van Damme om de techniek van het vormen in de vingers te krijgen. Even oefenen en dan gaat het vanzelf! Dit is hoe ik het nu doe:


Voor het recept heb ik me gebaseerd op het recept van een collega-Blogspotter: 'Koken op locatie'. Door middel van proberen en proeven en een beetje aanpassen, kwam ik intussen tot dit recept:

Ingrediënten
266 ml melk

14 g droge gist 
500 g bloem 
30 g (riet)suiker 
5 g zout 
66 g boter op kamertemperatuur
1 eigeel
beetje water


Bereiding 

Verwarm de melk tot ze lauwwarm is. 
Neem de kom van je keukenmachine en zet er een deeghaak in. 
Doe de lauwe melk met de gist in de kom, roer even en laat tien minuten staan. 
Voeg dan de bloem toe, de suiker en het zout en laat de machine heel even draaien. 
Dan mag de boter erbij.
Laat de machine 15 minuten draaien tot zich een mooie deegbal heeft gevormd. Doe het deeg in een ingevette kom en laat 30 minuten afgedekt rijzen. 

Verdeel het deeg in deegstukjes van ongeveer 50 gram. Laat 10 minuutjes afgedekt rusten op een bakplaat bekleed met bakpapier.


Bol de deegstukjes op en laat opnieuw 10 minuutjes rusten.


Vorm de bolletjes tot sandwiches. Leg ze met de naad naar beneden.
Dek nogmaals af en laat ze nog 30 minuten rijzen.


Strijk de sandwiches in met wat ei dat je losgeklopt hebt met een scheutje water. 

Bak ze dan gedurende 8 minuten in een voorverwarmde oven op 230 °C. 
Laat ze afkoelen op een rooster. 


SMAKELIJK!

Reacties

Populaire posts